Lijkt het je wat om buurtbemiddelaar te worden?

Datum: 04-10-2022

Lijkt het je wat om buurtbemiddelaar te worden?

Wil je echt iets kunnen betekenen voor het woonplezier van bewoners uit Oss? Dan is vrijwilliger worden bij Buurtbemiddeling iets voor jou!

Buurtbemiddeling is één van de vrijwilligersdiensten van ONS welzijn. Je ondersteunt buren bij het zelf oplossen van het conflict. Dit kan gaan om bijvoorbeeld geluidsoverlast, tuinonderhoud, dierenoverlast of conflicten rondom de erfafscheiding. Ieder verhaal is anders en als bemiddelaar ontmoet je veel verschillende mensen.

Jij maakt het verschil

Een burenconflict kan erg ingrijpend zijn voor de betrokkenen. Als bemiddelaar kun je een groot verschil maken. Al is het dat je partijen een luisterend oor hebt kunnen bieden. Máár het ultieme is uiteraard dat buren elkaar beter hebben leren begrijpen en op een prettige manier met elkaar verder kunnen.

Getrainde buurtbemiddelaars

Als bemiddelaar krijg je vooraf een interessante en uitgebreide training waar je zelfs op privégebied wat aan kan hebben. De training biedt voldoende houvast om met een conflict aan de slag te gaan. Je leert mensen te stimuleren om zelf oplossingen te bedenken voor de situatie. Jij bent dus niet zelf verantwoordelijk voor de oplossing. Bemiddelen leer je vooral door het te doen. Daarnaast gaan bemiddelaars altijd met z’n tweeën op pad, zodat ze elkaar kunnen aanvullen en ondersteunen waar nodig.

Andere bemiddelaars ontmoeten

Per jaar zijn er zes teambijeenkomsten waarin o.a. thema’s besproken worden, intervisie, verdiepingstraining  georganiseerd worden en het biedt de kans om elkaar te ontmoeten.

Dit vrijwilligerswerk vraagt dat je samen met een collega bemiddelaar acht conflicten ondersteunt overdag of in de avonduren.

Interesse?

Geeft het je voldoening om voor meer onderling begrip en verdraagzaamheid te zorgen? Soms met een verrassend positieve uitkomst! Neem dan contact op met Coördinator Buurtbemiddeling Ageet Reith van ONS welzijn via buurtbemiddelingoss@ons-welzijn.nl. Uiteraard kun je ook contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek. Meer informatie vind je op de website van ONS welzijn.

Bron: ONS Welzijn